Friday, September 22, 2023

Uma poesia de January Gill O'Neil

 

HOODIE

January Gill O’Neil

A gray hoodie will not protect my son

from rain, from the New England cold.

 

I see the partial eclipse of his face

as his head sinks into the half-dark

 

and shades his eyes. Even in our

quiet suburb with its unlocked doors,

 

I fear for his safety-the darkest child

on our street in the empire of blocks.

 

Sometimes I don’t know who he is anymore

traveling the back roads between boy and man.

 

He strides a deep stride, pounds a basketball

into wet pavement. Will he take his shot

 

or is he waiting for the open-mouthed

orange rim to take a chance on him? I sing

 

his name to the night, ask for safe passage

from this borrowed body into the next 

 

and wonder who could mistake him

for anything but good.

CAPUZ

Um moletom cinza não protege meu filho

da chuva, do frio da Nova Inglaterra.

 

Eu vejo a parcial eclipse de seu rosto

como sua cabeça afunda na semiescuridão

 

e sombreia os olhos. Mesmo em nosso

subúrbio tranquilo com suas portas destrancadas,

 

Eu temo por sua segurança - a criança mais sombria

na nossa rua no império dos quarteirões.

 

Algumas vezes eu não sei mais quem ele é mais

viajando pelas vias secundárias entre menino e homem.

 

Ele dá um passo profundo, bate a bola de basquete

no pavimento molhado. Ele vai dar o seu lance

 

ou ele está esperando pela boca aberta

borda laranja lhe dar uma chance? Eu canto

 

seu nome para a noite, peço passagem segura

deste corpo emprestado para o próximo

 

e me pergunto quem poderia confundi-lo

para qualquer coisa, menos para o bem.

Ilustração: iStock.

No comments: