Sunday, February 13, 2022

Uma poesia de Vahni Capildeo

 


A TABLE OF MY OWN  

Vahni  Capildeo

 

                                                                  Still life by Jan Jansz. van de Velde III, Ashmolean Museum, Oxford

 

In the year of my marriage, Galileo died.                           

No man is a solar system.

My days turn full round women averagely called Margaret.

I long to be isolate.

They screw pearls into casements; launder clavichords in pails.

I’m naught, a nutshell castaway.

There are sailing men who’ve swilled and shot alongside she-pirates.

My father’s hands show blue its green.

He harbours precision like a siege device.

No sun in my canvas.

No skull competitively spitting orangepeel.

No silence-broken cittern schooled to lose its strings.

Just night.

This night, which is to me like a cheeseshop to a mouse.

It fills a corner.

 

After a game with rough fellows,

a single glass.

This glass,

oh it is the measure of my universe.

Till now I had not known

the meaning of adoration.

I drink like an astronomer

at a table of my own.

UMA MESA PRÓPRIA

Natureza morta de Jan Jansz van de Velde III, Ashmolean Museum, Oxford

No ano do meu casamento, Galileu morreu.

Nenhum homem é um sistema solar.

Meus dias se transformam em mulheres redondas normalmente chamadas de Margarete.

Eu anseio ser isolado.

Eles enroscam pérolas em caixilhos; lavo clavicórdios em baldes.

Eu não sou nada, um náufrago.

Há velejadores que beberam e atiraram ao lado de piratas.

As mãos do meu pai mostram que o azul é verde.

Ele abriga precisão como um dispositivo de cerco.

Nenhum sol na minha tela.

Nenhum crânio cuspindo casca de laranja competitivamente.

Nenhuma cítara quebrada pelo silêncio educada para perder suas cordas.

Apenas a noite.

Esta noite, que para mim é como uma queijaria para um rato.

Ela preenche um canto.

 

Depois de um jogo com companheiros rudes,

um único copo.

Este vidro,

oh é a medida do meu universo.

Até agora eu não sabia

o significado da adoração.

Eu bebo como um astrônomo

na minha própria mesa.

Ilustração: Três em Casa.    

No comments: