Friday, June 30, 2023

Uma poesia de Elizabeth Acevedo

 


 

IRON

Elizabeth Acevedo

And although I am a poet, I am not the bullet;

I will not heat-search the soft points.

 

I am not the coroner who will graze her hand

over naked knees. Who will swish her fingers

 

in the mouth. Who will flip the body over, her eye a hook

fishing for government-issued lead.

 

I am not the sidewalk, which is unsurprised

as another cheek scrapes harsh against it.

 

             Although I too enjoy soft palms on me;

enjoy when he rests on my body with a hard breath;

                                                                                 I have clasped

this man inside me and released him again and again,

listening to him die thousands of little deaths.

 

What is a good metaphor for a woman who loves in a time like this?

 

I am no scalpel or high thread count sheet. Not a gavel, or hand-painted teacup.

I am neither           nor romanced by the streetlamp nor candlelight;

my hands are not an iron, but look, they’re hot, look

how I place them           in love           on his skin

and am still able to unwrinkle his spine.

FERRO

E embora eu seja poeta, não sou a bala;

Não vou procurar os pontos fracos.

 

Eu não sou o legista que vai arranhar sua mão

Sobre os joelhos nus. Quem vai balançar os dedos

 

na boca. Quem vai virar o corpo, seu olho um gancho

de pesca de chumbo emitido pelo governo.

 

Eu não sou a calçada, que não é surpresa

enquanto outra bochecha raspa duramente contra ela.

 

              Embora eu também goste de palmas macias em mim;

aproveito quando ele repousa sobre meu corpo com uma respiração forte;

                                                                                  eu apertei

este homem dentro de mim e o liberei de novo e de novo,

ouvindo-o morrer milhares de pequenas mortes.

 

Qual é uma boa metáfora para uma mulher que ama em um momento como este?

 

Não sou nenhum bisturi ou lençol de muitos fios. Não um martelo ou xícara de chá pintada à mão.

Não sou nem seduzida pelo poste nem pela luz das velas;

minhas mãos não são de ferro, mas olha, elas são quentes, olha

como as coloco apaixonadas em sua pele

e ainda sou capaz de desenrugar sua espinha.

​Ilustração: Mensagens de Reflexão.

No comments: